W jaki sposób CBD pomaga w chorobie Parkinsona?

Co to jest choroba Parkinsona?

Choroba Parkinsona jest postępującym zaburzeniem układu nerwowego, która ostatecznie wpływa na to, jak ktoś się porusza, mówi i pisze. Objawy zwykle zaczynają się powoli i mogą obejmować bardzo nieznaczne drżenie ręki. Innym jednym z początkowych objawów choroby Parkinsona u wielu osób jest bradykinezja – scharakteryzowana w neurologii jako zaburzenie ruchowe – sztywność mięśni utrudniająca normalne poruszanie się.

Uważa się, że choroba Parkinsona jest powiązana z niskim poziomem dopaminy w pewnym obszarze mózgu. U osób z tym schorzeniem komórki dopaminergiczne umierają, a kiedy tak się dzieje, trudno jest kontrolować ruchy ciała i wykonywać określone czynności.

Nie ma leku na tą chorobę, ale można złagodzić jej objawy oraz spowolnić proces neurodegradacyjny. Ponieważ jest nieuleczalna, wiele uwagi poświęca się poszukiwaniu sposobów leczenia przynajmniej niektórych objawów choroby, dlatego marihuana i choroba Parkinsona stały się gorącym tematem dyskusji i badań w świecie medycyny.

Marihuana a CBD

Konopie indyjskie są roślinami biochemicznie bardzo złożonymi. Zawierają terpeny, flawonoidy oraz liczną grupę fitokannabinoidów – substancji o ogromnym znaczeniu medycznym. Wśród nich rozróżnia się dwa najbardziej znane kannabinoidy – THC i CBD. THC jednak mino swojego znaczenia terapeutycznego posiada właściwości psychoaktywne. CBD natomiast nie ma działania odurzającego zachowując ciągle swoje medyczne właściwości. Jednocześnie z marihuaną i chorobą Parkinsona istnieje pewne ryzyko. Jednym z największych zagrożeń jest to, że THC doraźnie podnosząc dopaminę, obniża jej naturalny poziom w mózgu przy długotrwałym przyjmowaniu. Znaleziono rozwiązanie tego problemu.

Konopie włókniste (siewne) są bogate w kannabinoidy przy jednocześnie śladowych ilościach THC. Dzięki temu można z kwiatów tych roślin wytwarzać olejki CBD, które są bezpieczne, legalne i nie powodują stanów odurzenia. Ich potencjał w leczeniu chorób neurologicznych potwierdzają badania naukowe i kliniczne.

Jak CBD pomaga w chorobie Parkinsona?

Marihuana ma właściwości przeciwzapalne i przeciwutleniające, a naukowcy uważają, że może to pomóc w zapobieganiu uszkodzeniom neuronów. Jest to ważne w przypadku choroby Parkinsona, ponieważ zapalenie może być odpowiedzialne za uszkodzenie neuronów mózgu, które wytwarzają dopaminę. Jest to główna przyczyna objawów choroby Parkinsona. Kannabidiol (CBD) ma działanie protekcyjne neuronów w mózgu i przekłada się to bezpośrednio na postęp choroby Parkinsona. Przyjmowanie CBD bezpośrednio przekłada się na spowalnia upośledzenie pamięci, które często towarzyszy chorobie. Inne korzyści płynące z CBD mogą obejmować leczenie bólu i pomoc w objawach takich jak problemy ze snem i nudności – kannabidiol ułatwia zasypianie i wspomaga regenerację mózgu w trakcie snu. CBD pomaga osobom z chorobą Parkinsona cieszyć się łatwiejszym ruchem, ponieważ ma również właściwości rozluźniające mięśnie.

Naukowe potwierdzenia

W Stanach zjednoczonych dr Maureen A. Leehey przeprowadziła badanie, którym zostało objęte 13 pacjentów ze zdiagnozowanym chorobą Parkinsona w różnych etapach rozwoju. W ciągu 31-dniowego okresu leczenia pacjenci otrzymywali 5–7,5–10–15– i 20 mg / kg masy ciała dobowej dawki CBD. Pacjenci przyjmowali kannabidiol doustnie w formie olejku. Największą dawkę otrzymywali w dniach 17–31. Pacjenci mieli wizyty kliniczne na początku badania przesiewowego i po 31– dniowy okresie leczenia Spośród 13 włączonych pacjentów jeden nie przeszedł wizyty przesiewowej inny pacjent nie rozpoczął badania badanego leku, a inny pacjent uczestniczył w badaniu jedynie dwa dni. 10 pozostałych pacjentów zostało objętych analizą działań niepożądanych Działania niepożądane były przeważnie łagodne do lekko-umiarkowanych i obejmowało zmęczenie, biegunkę senność, podwyższoną aktywność enzymów wątrobowych i zawroty głowy. Trzech z 10 pacjentów zrezygnowało z badania z powodu nietolerancji – jeden z trzech pacjentów miał reakcję alergiczną, a dwóch miało bóle brzucha. Nie wystąpiły jednak żadne poważne zdarzenia niepożądane!

Wśród siedmiu pacjentów, którzy ukończyli okres leczenia i zostali uwzględnieni w analizie skuteczności. Średni całkowity wynik UPDRS (Ujednolicona Skala Oceny Choroby Parkinsona – Unified Parkinson’s Disease Rating Scale) znacząco spadł z 459 na początku do 364 podczas ostatniej wizyty. Wynik motoryczny UPDRS spadł z 273 do 203. Średni wynik sztywności mięśni – zaobserwowano wyraźny spadek z 914 do 629 punktów w skali. Ponadto dane wskazywały, że leczenie CBD mogło zmniejszyć ból i drażliwość oraz znacznie poprawił jakość snu pacjentów. Te wstępne wyniki wskazują, że CBD jest dobrze tolerowany, bezpieczny i ma korzystne działanie w chorobie Parkinsona. Dr Leehey już zapowiedziała kolejne, bardziej szczegółowe badanie na temat wpływu kannabinoidów w leczeniu Parkinsona.

Raport WHO

Z raportu World Health Organization  (Światowej Organizacji Zdrowia) wynika, że  stosowanie CBD tłumi upośledzenia szlaku dopaminergicznego. Ponadto ma działanie neuroprotekcyjne zdrowych komórek. Na modelach in vivo zauważono bezpośredni wpływ na poprawę oceny psychiatrycznej badanych. Kannabidiol ma związek z wyciszeniem nerwicy natręctw.

Zamysł a CBD

Świadectw pacjentów o korzyściach stosowania CBD przy chorobie Parkinsona jest coraz więcej. Potwierdzają to liczne badania naukowe i kliniczne oraz pojawiają się nowe raporty. Odkryto również, że CBD ogranicza rozwój demencji, która jest wynikiem uszkodzenia komórek w mózgu. Nietrudno jest zauważyć szerokie działanie i pozytywny wpływ na łagodzenie głównych objawów choroby przy jednocześnie żadnych lub minimalnych skutkach ubocznych jakimi może być ból brzucha/biegunka przy dużych dawkach. Takie niepożądane objawy wydają się być do zaakceptowania w stosunku do poprawy komfortu życia osób cierpiących na tą dolegliwość.

Opublikowany w: Blog Home, Medycyna i konopie