Jak uzyskać e-receptę na medyczną marihuanę. Wszystko co powinieneś wiedzieć o leku.

Czym jest medyczna marihuana?

Medyczna marihuana to lek roślinny powstający z żeńskich, suszonych kwiatostanów konopi indyjskich (Cannabis Indica) o stosunkowo wysokiej zawartości THC.
Co raz częściej w terapii konopnej wykorzystuje się także preparaty oparte o konopie siewne Cannabis Sativa L, co powoduje spór o wykorzystywanie w ich przypadku nazwy "medyczna marihuana".

Medyczne konopie zawierają trzy główne związki aktywne: THC, CBD, CBN. W Polsce regulacje prawne zezwalają na sprzedawanie w aptekach suszu konopnego, który zawiera około 19% THC i tylko 1% CBD.

Właściwości konopi medycznych

Najczęstszym zastosowaniem marihuany jest kontrola bólu. Medyczna marihuana nie powstrzymuje bólu powstałego na skutek ciężkich złamań, ale jest dość skuteczna w przypadku przewlekłego bólu, który nęka miliony osób, zwłaszcza w miarę postępujących procesów starzenia. Częścią jej uroku jest wyraźnie większe bezpieczeństwo niż opiaty (nie można przedawkować i jest znacznie mniej uzależniająca). Pacjent może zastąpić niesteroidowe leki przeciwzapalne, takie jak paracetamol, które są nieużywane z powodu problemów z nerkami lub wrzodami żołądkowymi.

W szczególności marihuana łagodzi ból wywołany przez: stwardnienie rozsiane, migrenę i inne choroby neurologiczne ale także napięcie przed miesiączkowe. Przeciętny pacjent twierdzi, że to właśnie marihuana pozwala mu na częściowy powrót do dawnego życia niezmienionego przez chorobę.

Medyczna marihuana jest fantastycznym środkiem rozluźniającym mięśnie, a wielu pacjentów potwierdza jej zdolności do łagodzenia uciążliwego drżenia w chorobie Parkinsona. Mówi się również o jej zastosowaniu z powodzeniem w leczeniu endometriozy, śródmiąższowego zapalenia pęcherza moczowego i większości innych chorób, w których wspólnym elementem jest przewlekły ból.

Marihuana jest również stosowana w leczeniu nudności, nagłej utraty wagi, nadpobudliwości i jaskry. Stosowanie medycznej marihuany stwarza także obiecujący obszar badań w leczeniu PTSD u weteranów wojennych. Wielu weteranów i ich terapeutów zgłasza drastyczną poprawę komfortu życia oraz zdrowia psychicznego. Dowiedziono również, że medyczna marihuana pomaga pacjentom cierpiącym na ból związany z zakażeniem wirusem HIV, a także zespołem jelita drażliwego i chorobą Leśniowskiego-Crohna.

Kto może wystawić receptę na medyczną marihuanę?

Recepta na medyczną marihuanę może zostać wystawiona przez lekarza po uprzedniej konsultacji. Jednak nie każdy lekarz posiada specjalne uprawnienia, umożliwiające wystawienie recepty na ten lek. Może to zrobić jedynie lekarz uprawniony do wystawiania recept typu RPW, które są specjalnym rodzajem - recepty narkotyczne.

Kto może ubiegać się o receptę na medyczną marihuanę i jak uzyskać e-receptę.

O tę receptę może ubiegać się każdy pacjent, który choruje przewlekle na choroby: onkologiczne, wywołujące silny ból, czy zaburzenia neurologiczne. Pełna lista chorób, w których istnieje możliwość używania medycznej marihuany, jest dostępna w sieci. Jednakże otrzymanie takiej recepty jest proste tylko w teorii. Mimo zalegalizowania w Polsce leku wciąż niewielu lekarzy posiada wystarczającą wiedzę i motywację, aby przeprowadzić odpowiednie konsultacje medyczne.

Pacjent, udając się do lekarza w celu uzyskania recepty na konopie medyczne musi być odpowiednio przygotowany. Warto jest skompletować całą dokumentację dotyczącą swojej choroby, ponieważ przyśpieszy to podjęcie decyzji lekarzowi. Dodatkowo pozwoli na dobranie odpowiedniej dawki, która przyniesie oczekiwane rezultaty w postaci poprawy stanu zdrowia.

W uzasadnionych przypadkach takich jak np. pandemia koronawirusa COVID-19 Ministerstwo Zdrowia dopuszcza konsultację telefoniczną lub internetową. Cały czas możliwe jest także uzyskanie e-recepty dla pacjenta, który kontynuuje leczenie lub skorzystał z konsultacji internetowej.

Elektroniczna recepta jest o tyle lepszym rozwiązaniem, że możliwa jest jej późniejsza kontynuacja bez ponownej, osobistej konsultacji lekarskiej.

Jeśli potrzebujesz uzyskać receptę na medyczną marihuanę napisz maila na konsultacjemedyczne@drziolko.pl podając zwrotny nr telefonu i miasto w którym, chciałbyś odbyć konsultację. Skontaktujemy Cię z właściwą placówką medyczną.

Gdzie kupić i jak przyjmować medyczną marihuanę?

W Polsce preparat w postaci suszonych kwiatów konopi indyjskiej jest możliwy do kupienia jedynie w aptece po okazaniu recepty RPW. Niestety leku cały czas brakuje w polskich aptekach o czym informowaliśmy w artykule: Medyczna marihuana na zapisy. Przeciętny pacjent wskazuje też, że problematyczną kwestią jest wysoka cena, gdyż 1 gram suszu konopnego kosztuje nawet 70 zł.

Lekarze zalecają waporyzację, czyli podgrzewanie suszu i inhalację parą jako najzdrowszy sposób używania medycznych konopi, ze względu na brak substancji smolistych i możliwość odmierzenia odpowiedniej ilości suszu. Inne metody takie jak przygotowanie ciasteczek, czy tradycyjne palenie są również prawidłowym sposobem przyjmowania leku. Szeroki wybór urządzeń medycznych do waporyzacji znajdziesz na naszej stronie w zakładce waporyzatory.

Opublikowany w: Blog Home, News